“Veiligheid"

6 maart 2014 - Ede, Nederland

“Veiligheid om ergens te reizen”.

Na een zeer enerverend weekeind weer tijd voor een verhaaltje voor de blog.
Het was enerverend door de lange afstand die ik heb gefietst en de “Fiets en wandelbeurs” in de RAI.
Hier was ik informant voor fietsers over fietsen in de USA en Canada.
Heel erg leuk en veel leuke contacten gelegd met mensen die er zeker fietsen doen en mensen die er mogelijk willen gaan fietsen. Ik had het er erg druk dit jaar!
Volgend jaar zou ik het weer willen doen maar dan met Marleen samen aan één tafel. Marleen heeft ook de TransAm gereden en we kunnen elkaar aflossen om bijvoorbeeld de beurs zelf te zien.
Na sluitingstijd om 17:00 naar huis gefietst. Een 85 km tochtje met behoorlijke tegenwind.

Dan het hoofdonderwerp van deze keer; “veiligheid om ergens te reizen”.

Wim Heebels heeft me een lijst van “App’s” gegeven om op de smartphone te zetten,
één van die App’s was die van het ministerie van buitenlandse zaken.
Hierin staan de reisadviezen voor de diverse landen.
Als je die adviezen leest kun je eigenlijk buiten Nederland en België niet reizen zonder risico.
Zelfs in landen als Duitsland en Frankrijk is waakzaamheid geboden!

Nu zijn de beschreven risico’s zeer divers van aard.

·      Aardbevingen,

·      Tornado kansen,

·      Plaatselijke onrust,

·      Bosbranden,

·      Overstromingen,

·      (Zware) criminaliteit,

·      Epidemieën,

·      Terrorisme,

Zoals je ziet is er genoeg reden om niet af te reizen.
Tijdens het reizen is altijd waakzaamheid geboden, altijd oren en ogen open houden.
Maar niets in het leven is zonder risico.

Bij “mijn” patiënten, die wel eens heel bang zijn voor de narcose, probeer ik dat te relativeren door te zeggen dat je op straat meer risico loopt om iets te overkomen dan onder de bewaking tijdens de narcose.
Dit risico op straat  “neemt men voor lief” en is “ingecalculeerd”.

Ten aanzien van de risico’s van  mijn reis heb ik mijn familie beloofd erg voorzichtig te zijn.
Als ik ergens het gevoel heb of krijg dat het “niet pluis” is. Vertrek ik direct met bus, trein, taxi of anders.
Het grootste gevaar is het eerder genoemde verkeer dat dagelijks langs mij raast.
Daarvoor heb ik 2 spiegels, waarmee ik het verkeer nauwlettend in de gaten houd.
Bewuste risico’s zal ik niet gaan lopen.
Risico gebieden zal ik overdag betreden en zal er niet wild kamperen. Ook zal ik met zorg mijn overnachtingen plannen.

Hopelijk heb ik jullie de relativiteit van “risico’s” uitgelegd?

1. Marleen:
    9 maart 2014
    Ha Menno, langzaam maar zeker komt De Reis dichterbij. Met voorbereidingen (er bestaat ook een apje 'Birds of America' , ook een aanrader) maar vooral met voorpret en ja, ook af en toe zenuwen en afzien. Hoort erbij. Leuk man, om zo mee te lezen.

gr, Marleen