Beren.....

15 december 2013 - Ede, Nederland

Beren…..

De beren die we zouden kunnen tegenkomen zijn:

·      IJsbeer

·      Zwarte beer

·      Grizzly beer

IJsbeer

IJsberen zijn extreem gevaarlijk en zullen mensen aanvallen als ze de kans krijgen. Echter, de kans op een ontmoeting is bijzonder klein.

Hun voornaamste voedselbron is vis, zeehond en karkassen

Alleen wanneer de voedselbron erg schaars is komen de ijsberen naar de bewoonde wereld. Dat is eigenlijk alleen in de winter.

Alex en ik vertrekken in de zomer dus de ijsberen ontmoeten in Prudhoe Bay “stad” is eigenlijk uitgesloten!

Zwarte beren en Grizzly’s

Zwatre beren en Grizzly’s  is een heel ander verhaal.

Hun voedselbron is anders; kleine dieren, bessen en insecten. Zij zullen de mens niet aanvallen!

Alleen kunnen ze gevaarlijk zijn als ze;

·      Worden verrast en niet weg kunnen waar ze op dat moment zijn.

·      Wanneer ze jongen hebben en we te dichtbij zijn.

·      Wanneer ons voedsel niet goed is opgeborgen of te dichtbij (of zelfs in) de tent  bewaard.

Wat wij zullen gaan doen is:

·      Eten voordat het tijd is om te gaan overnachten.

·      Of, koken ongeveer 200 meter vanaf de plek waar we kamperen.

·      We bergen (indien aanwezig) ons voedsel en (bijv.) shampoo  in bear boxes.

·      We nemen (moet nog definitief worden besloten) ieder een “bearbox” mee.

·      We hangen deze bearbox of tas met voedsel hoog in een boom.

·      We hangen of leggen (indien mogelijk) de “bearbox” bovenop de pijplijn die parallel aan de route loopt.

·      We kunnen deze zaken ook soms bewaren binnen in een “bearproof” afvalbak als ze in de buurt zijn.

·      We bewaren de “bearbox” in een “droog” wc langs de route indien aanwezig.

·      We nemen GEEN bier mee. Beren zijn dol op bier en ruiken het van grote afstand. Dit dwars door het blokje heen!

·      Bewaren onze fietsen ongeveer 200 meter van waar we kamperen en ongeveer 200 meter vanwaar we (evt.) koken.

Alex en ik zijn erg voorzichtig in deze zaken en zullen geen onnodige risico’s nemen!

Dus wees gerust!

Afgelopen avond heb ik nog gesproken met Alex via Skype.

Hem was verteld dat we meer dieren in het wild zullen zien dan ooit tevoren!

We zijn beide erg enthousiast voor deze tocht samen!

1. Wim:
    15 december 2013
    Je zult ze zeker gaan zien Menno! Ik heb altijd goed geslapen in mijn tentje:-)
  2. Brenda:
    15 december 2013
    Succes, deze mooie vooruitzichten en een avontuur!
  3. Marleen:
    5 januari 2014
    Hoi Menno, whow! Wat een jaar wordt 2014 voor jou! Ik wens je heel veel plezier bij de voorbereidingen en natuurlijk een verschrikkelijk leuke tocht, voedsel voor de ziel. Ga d'r voor,

Marleen