Update vóór vertrek

17 juni 2014 - Ede, Nederland

De laatste update vanuit Nederland

De afgelopen week heb ik een testrit gemaakt met mijn ligfiets met ongeveer 80% van het gewicht dat ik zal meenemen.

Dit was erg verhelderend!

Ik moest in het begin een beetje wennen aan het zware gewicht waar ik mee fietste, maar dat wennen ging snel. Hoewel er in Prudhoe Bay nog wel “wat” gewicht bijkomt.

Namelijk; een tent (2 kg), bearcontainer (1,1 kg), Water (2 kg), eten (9 -11 kg).

Het voedsel zal ik proberen vooruit te sturen zodat ik niet alles direct hoef mee te nemen.

De ketting liep daarnaast niet lekker, maakte lawaai en liep aan . Onderweg een aantal keren gestopt om te kijken, maar ik kon het “probleem” niet vinden.

Toen ik arriveerde bij mijn vriend Ton waar ik naar toe was gefietst, hebben we samen naar de storing gekeken en die we vonden!

De kettingspanner had niet voldoende spanning, maar is niet te stellen.

Het bovenste tandwieltje van de kettingspanner maakte contact met het achtertandwiel zelf!

Ton maakte een schetsje en ging aan het werk achter zijn metaaldraaibank!

Een half uur later was er een mooi stukje RVS gedraaid, voorzien van een inwendig schroefdraad, een flens en een plat vlak. Het werd gemonteerd en alles liep weer vrij als een zonnetje en zonder lawaai!

Het probleem was opgelost, wij waren allebei heel erg blij met het resultaat!

Ik heb Ton meerdere malen bedankt voor deze prachtige oplossing, hij had me weer geholpen!

Alles werkt en ik ben klaar voor mijn grote avontuur!

Mijn conditie is niet wat het zou kunnen zijn, daar maak ik me echter helemaal geen zorgen over. Mijn conditie zal snel verbeteren tijdens de tocht zelf.

Ik heb immers de hele dag niets anders te doen dan zo’n 100 km te fietsen, het zal me gaan lukken!

De bagage is ingepakt voor 95% gewogen en gepakt en eigenlijk klaar voor vertrek.

Deze week de laatste aanpassingen en werkzaamheden aan de fiets.

Daarna gaat deze in de doos en ben ik er klaar voor. Ruim een week voor het echte vertrek!

De komende zondag heb ik nog een gezellig etentje met de familie.

Nog anderhalve week werken in het ziekenhuis op de OK en dan gaat het allemaal beginnen.

De volgende update zal vanuit Prudhoe Bay komen en vertellen over de vlucht!

Zie ook de foto's voor de toelichting van de kettingspanner!

1. Annelies:
    17 juni 2014
    yeaahhhh Menno, super spannend allemaal, ik zal je op de voet volgen :)
  2. Marleen:
    17 juni 2014
    Hoi Menno, van je vrienden moet je het hebben, dit blijkt maar weer 's! Spannend hoor, die laatste week. Ik leef met jullie mee en zie ernaar uit je reis te volgen. Alle goeds, Marleen
  3. Roelien:
    18 juni 2014
    Succes Menno. Gaat een geweldige reis worden. Ik zie uit naar je verslagen :D
  4. Gre:
    21 juni 2014
    probeersel om te kijken of mijn moeder makkelijk kan reageren!
  5. Hedda:
    22 juni 2014
    Dromen;

Dromen kan je 's nachts, maar ook overdag. Het gaat nu voor mij over dat laatste;DAGDROMEN. Deze dromen, daar kan je 2 dingen mee doen; iets en niets.

Nou Menno is iemand die doet er zeker iets mee.
    Als kleuter was het nog niet zo duidelijk waar die dromen over gingen. Wel was duidelijk dat hij 'weg' wilde. Hij ging lopend naar school, maar kwam daar niet aan, juf belde, moeder in rep en roer,( amberallert was nog onbekend), er werd gezocht en hij werd gevonden.. Bij de paardenwei.. Beetje afgedwaald, beetje aan het dromen, waarover?? Dat verteld het verhaal niet.

We nemen een grote stap in de tijd en komen in de jaren 70 van de vorige eeuw, klinkt wel leuk vind ik.. Menno droomt van emigreren, en heel specifiek naar Nieuw- Zeeland. Ook daarin was de voorbereiding gedegen, maar de uitvoering is ( gelukkig ) uitgebleven.
    Nieuwe droom, fietsen, ook nu geen ritjes op de Veluwe, maar ver weg. Engeland geloof ik als eerste. Weer gedegen voorbereiding, goed materiaal natuurlijk ( toendertijd topklasse fiets een koga miyata).

En eigenlijk in die jaren al de droom van het fietsen in Amerika van oost naar west.
    Gelukkig is die droom uitgekomen een aantal jaren geleden.
    Wij als familie dachten, hè hè, nu is het klaar, maar nee hoor..
    Nieuwe droom,,, eerst China, later bijgesteld naar Amerika noord/zuid.
    Weer een gedegen voorbereiding, ik zou ongerust zijn als het niet zo was. Menno had dit keer ook meer werk om ongeruste familieleden gerust te stellen.

Volgende week eindelijk moment van vertrek. Wij wensen je een hele goede reis, geniet ervan en kom veilig weer terug.
    Enne, ben benieuwd naar je nieuwe droom??

Xx je zus
  6. Joke te kloeze:
    23 juni 2014
    Hoi Menno,

Allereerst bedankt voor je bijdrage van mijn album. Jammer dat ik niet thuis was, wij waren op vakantie (Noord Italië en De Provence). Natuurlijk lang niet zo spannend als jouw reis, maar kamperen in een tent is nog steeds leuk.
    Ik wens je een heel goede reis en zal je zeker volgen. Ik word graag uitgenodigd voor de presentatie.
  7. Marja kranendonk:
    24 juni 2014
    Hoi Menno,

Jammer dat we elkaar niet meer gesproken hebben. Er zat waarschijnlijk toch te kort tussen onze terugkomst uit Patagonië en jouw vertrek naar Amerika.

Heel veel succes met de enorme fietstocht die voor je ligt. Geniet ervan! Aan je voorbereiding kan het niet gelegen hebben, die van ons was nog minder dan een kwart van die van jou.
    Gelukkig is dat toch ook allemaal goed gegaan en zijn we geen (figuurlijke) beren op de weg tegen gekomen.
    Hoop dat dit voor jou (letterlijk en figuurlijk) ook zal gelden.
    Groet, ook van Paul,
    Marja
  8. Daphne Wolters:
    24 juni 2014
    Geweldig dat je zulke vrienden hebt Menno! Heb een geweldig prachtig reis en wij blijven jou volgen...
  9. Els en ton roos:
    25 juni 2014
    Menno, heel veel plezier met alles wat je gaat zien en beleven!
    Een groots en fantastisch avontuur ga je tegemoet en we wensen je alle goeds. Hart.gr. Ton en Els
  10. Karin van der Linde:
    Hallo Menno,
    een hele mooie en indrukwekkende reis toegewenst.
  11. Annelies Verkerk:
    Menno,
    Heb t goed en mooi en geniet van je avontuur!
    Groet, Annelies
  12. Annemieke ten Hoedt:
    28 juni 2014
    Menno, ik wens je een bijzonder geweldige reis toe. Ben erg benieuwd naar de start qua weer, indrukken en hoe het gaat lukken met je spullen.
    Ik zal je verhalen en foto's volgen, groet Annemieke
  13. Diana van Silfhout:
    29 juni 2014
    Hallo Menno!

Kijk je uit voor de beren? Heel veel succes en plezier!
    Kijk uit naar al je verhalen!
  14. Ad Koen:
    2 juli 2014
    Hoi Menno,

Helaas hebben we door "omstandigheden" je niet meer gedag kunnen zeggen en je een goede reis kunnen wensen, dat doen we dan maar bij deze. Heel veel avontuur en plezier gewenst en zorg dat je gezond blijft.
    We zullen je blog zeker blijven volgen.

Petra en Ad (je buurtjes)
  15. Richard:
    8 juli 2014
    Hoi Menno,

Ook bij mij er niet meer van gekomen je uit te zwaaien.
    Hoop dat je ondertussen goed op weg bent.
    Mooie tocht gewenst; ik ben benieuwd naar je belevenissen.

Groet, Richard
  16. Karolien Rijkse:
    10 juli 2014
    Ik wens je veel suc-6 en veel plezier.
    Zijn benieuwd naar je verhalen.

gr Rijk&Karolien.