Een goede vriend en Keuzes!

3 november 2013 - Ede, Nederland

Een goede vriend en Keuzes!

Zoals gezegd, ik had een ticket tot en met Prudhoe Bay via Anchorage.

Inmiddels heb ik Skypecontact gehad met Alex Brede, mijn goede vriend waarmee ik samen het stuk zal fietsen tot Bellingham (WA).

Ook hij heeft inmiddels zijn ticket gekocht.

Samen zullen we op zaterdag 28 juni 2014 in Anchorage een hotel delen en de volgende dag  samen vertrekken naar Prudhoe Bay!

Keuze!?

Oude plan:

Vóór deze reis was mijn plan om vanuit Nederland te fietsen met mijn Quest (een Velomobiel) naar Japan via Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland, Kazachstan en China.

Helaas gaf  het me veel hoofdbrekens waarbij de Chinese grens het meest problematisch werd voor mij.

Bij deze grens zou het visum van Kazachstan (1 maand) bijna verlopen zijn. Als de Oeigoeren  net onrustig zijn (zoals nu gezegd wordt met de bomaanslag in Peking afgelopen week) kan China de grens afsluiten zonder waarschuwing vooraf. Hierbij zou ik dus vast kunnen komen te zitten tussen de grenzen; terug kan niet, visum veropen, vooruit kan ik dan niet want de grens zou dicht zijn.

Geen optie dus.

Nieuwe plan nu:

Nu heb ik gekozen voor de Alaska Panama.

De grootste inspiratie kwam van “Going South “ van de televisie. Dat gaf uiteindelijk de doorslag om dit plan door te zetten.

Het is een “vaak gefietste” route, (een deel van) de PanAmarican Highway te rijden.

De variaties zijn echter groot; start-, eindpunt, route langs de kust of meer landinwaarts. Kortom, keus te over.

Het uiteindelijke plan ligt klaar, maar ook ik zal variëren en dat zullen jullie lezen in deze blog.

De Dalton Highway was voor mij duidelijk een startpunt. Onherbergzaam, deels gravel het afzien, een prachtig begin van mijn tocht.

Samen met een goede vriend, wat wil je nu nog meer?

1. Bert Leppers:
    4 november 2013
    Hey beste Menno,
    Klinkt allemaal weer fantastisch. Veel succes met je verdere voorbereidingen !!