Snorkelen in La Paz

6 november 2014 - Belmopan, Belize

Snorkelen

Zoals vaker werd gezegd na het maken van de vorige blog, het duurde zo lang.

Nogmaals mijn excuses daarvoor en ik zal proberen nu sneller met een verhaal te komen.

Een van de beloften die ik nog in moet wisselen is het snorkelen in La Paz.

De gastheer van Daisy Jason en Tyler had een heel voordelig arrangement georganiseerd voor ons: Kate, Spencer, Daisy, Jason, Tyler en mijzelf.

We werden met de boot vervoerd naar een gebied waar er walvishaaien waren gezien.

Helaas waren er op dat moment geen walvishaaien. Vervolgens voeren we ongeveer een uur verder naar een eiland waar veel werd gesnorkeld.

Het was de tocht waard!

We voeren eerst om het eiland en “legde toen aan”.

Het water was kristal helder en had een zicht van zeker 10 meter!

Er zwommen duizenden vissen om ons heen. Echt adembenemend! Grote scholen kleine vissen maar ook grotere en kleurrijke vissen.

Daarbij kwamen de anemonen, vele koraal soorten en de vele andere planten onder water. Ook krabben en zeesterren.

Maar het leukste vond ik dat er zeehonden die om ons heen zwommen en dartelde in het water!

Ik heb zeer veel foto’s en filmpjes gemaakt om maar veel materiaal te hebben om later mee te werken.

Door het snorkelen heb ik wel mijn rug verbrand. Het lange op de buik door het water zwemmen was natuurlijk de oorzaak. Het was gelukkig niet zo erg dat ik ’s nachts niet kon slapen!

Na het snorkelen in het diepe gedeelte met de zeehonden hebben we later nog enkele stranden bezocht waar we naast snorkelen ook nog een wandeling gemaakt naar een plek waar een natuurlijk zout water meer was.

Ook was er een plaats waar er zoet water op het eiland naar boven kwam.

Als laatste op dat eiland hebben we een plek bezocht waar enkele pelikanen bij elkaar waren en veel fregat vogels.

Dat zijn prachtige vogels van een meter lang en een spanwijdte hebben van wel 2 meter de mannetjes een grote rode keel hebben die ze om de vrouwtjes te imponeren op kunnen blazen.

Om de vissen te vangen zullen ze nooit te water gaan zoals pelikanen en aalscholvers wel doen (die duiken echt naar vis). Ze zijn namelijk dan niet meer in staat op te stijgen!

Het eiland was een natuurgebied en had veel restricties.

Op de terugweg zijn we weer langs het walvishaaien gebied gevaren.

Hier zagen we gelukkig enkele exemplaren en werden we te water gelaten door de schipper.

Helaas doken de beide exemplaren toen diep weg.

Bij terugkomst hebben we de schipper en zijn hulp een goede fooi gegeven, want het was echt de moeite waard!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ivon:
    7 november 2014
    ik ben heel benieuwd naar de foto's van Belize!!! Geniet er van, en ... ga nooit zonder tshirt het water in. Dat zal je nu niet meer vergeten denk ik.
  2. Annelies:
    8 november 2014
    He Menno, in Belize !! Mij ooit eens laten wijsmaken toen we daar in de buurt waren ; sla dat land maar over want daar is iedereen stoned ;) En..... iets van te merken ?
    Weer een schitterend verhaal, geniet ervan !!
    groetjes,
    Annelies.
  3. Menno Dekhuyzen:
    9 november 2014
    Stoned? nee heb ik nauwelijks gemerkt! Alleen maar enthousiaste mensen! Ik heb nog NOOIT zo vaak gehoord; welkom in ons land. Welcome in Belize, the place to be!
    Vandaag een auto vol mensen en een vrachtauto die zo enthousiast waren, dat ze stopten en een praatje maken! Dat zijn dingen die me erg blij maken! Gewoon top, Belize gewoon gaan en je onder laten dompelen (ook letterlijk) in het leven hier!
  4. Menno Dekhuyzen:
    9 november 2014
    Ivon, Belize is nog lang niet aan de beurt ik heb nog wat onderdelen te gaan, maar ik kan je vertellen dat ik heel erg enthousiast ben over Belize. NU nog een dag fietsen en dan met de boot naar Guatamala!!!
  5. Siem:
    9 november 2014
    Weer een mooi verhaal Menno, ja dat snorkelen is fantastisch, jammer dat je de reuzen van de zee moest missen, het lijkt me geweldig om met die dieren een stukje mee te kunnen zwemmen.
    Kijk uit naar het volgende verhaal .
    Groetjes Siem en Rieky.
  6. Marian sijl:
    Ha Menno,
    Weer een schitterend verhaal, ik ben reuze benieuwd naar je foto's.
    Groetjes Marian Sijl
  7. Hedda:
    Lieve broer,
    Dus je gaat fietsen in Guatemala? Klein stukje volgens mij, en dan Honduras ook, of doe je dat met de bus of zo? Enne foto's daar ben ik ook wel benieuwd naar, 12 januari ok ma.
    Xx
  8. Menno Dekhuyzen:
    10 november 2014
    Lieve zus, Ik ga fietsen in Guatemala, El Salvador en mogelijk in Honduras. Als het daar niet veilig genoeg is ga ik / gaan we met de bus. Verder zal ik fietsen in Nicaragua Coasta Rica en Panama natuurlijk. Alles kan natuurlijk veranderen. Maar morgen gaan we naar Guatemala met de boot vanuit Punta Gorda Belize!
  9. Menno Dekhuyzen:
    10 november 2014
    Ik zal zeker mijn best doen om zo veel mogelijk foto's te plaatsen. Maar daarvoor is goed werkende WIFI modi. Die is soms schaars.
  10. Bertie:
    10 november 2014
    Wat een prachtig verhaal en wat zul je genieten,wij genieten met je mee.
    Bertie
  11. Marleen:
    13 november 2014
    Wat gaaf, Menno, om weer een prachtig verhasl van je te lezen. En wat zie en beleef je veel! Hartelijke groeten, Marleen