Nog 7 weken en dan gaat het avontuur beginnen!

12 mei 2014 - Ede, Nederland

Woow, wat gaat de tijd snel en wat moet er tóch nog veel gedaan worden!

De fiets

Ik ben nog steeds bezig met aanpassingen aan mijn fiets, de Condor!

Met de hulp van mijn goede vriend Henk ben ik de afgelopen tijd flink opgeschoten.

Het oude tandwiel van mijn Rohloff naaf is nu verwisseld voor een nieuwe.

Dit was een klusje wat ik nog niet vaak heb gedaan en omdat ik bang was iets te vernielen aan de naaf zijn we daarvoor de fietsenmaker gereden.

Een van de mannen daar liet ons daar zien hoe het moest. Een uiteindelijk eenvoudig klusje!

Wel werd duidelijk dat ik een kettingzweep nodig had voor dit klusje. Een paar stukjes ketting mee moet voldoende zijn om dit onderweg bij elke garage deze wisseling te kunnen doen.

Nu alleen de olie verwisselen van de Rohloff naaf. Het is immers net een versnellingsnaaf die olie nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Probleem

Ik heb bij het weer opbouwen van de fiets een probleem ontdekt.

De dikke voorband samen met de gebruikte voorvork en vooral het gebruikte spatbord liep aan…

Een probleem of zoals je wil een uitdaging, om dat op te lossen.

Mogelijke oplossingen:

·      Ik zou kunnen rijden zonder spatbord >> niet echt een optie want als het regent wordt ik onder gespetterd van water en modder.

·      Ik zou een andere, bredere, voorvork kunnen kopen >> erg moeilijk zo niet onmogelijk door de specificaties.

·       Ik zou kunnen wisselen van buitenband door een smallere >> Ik gebruik nu een vrij brede band; Swalbe Mondial Voor deze tocht heb ik gekozen voor deze goede degelijke band en wil niet graag met minder duurzame band rijden.

·      Of ik zou het spatbord aan te passen. Met de oude alleen aan de voorzijde van de vork (extra verstevigd) en alleen aan de achterzijde van de voorvork, beide vastgezet met de normale bout en moer door de voorvork.

De laatste optie is het uiteindelijk geworden. Zo is er onder de voorvork geen contact meer met de band / het spatbord!

Dit was ook te danken aan mijn goede vriend Henk! Met hem heb ik altijd veel plezier bij het klussen zoals nu met de fiets!

Ik zal hem gaan missen. Hij gaat met zijn vrouw naar hun dochter, schoonzoon en hun pasgeboren dochter in Australië! Hij vertrekt dinsdag 13 mei en is “pas” terug na mijn eigen vertrek eind juni.

Werpzakje!

De laatste keer vertelde ik over het werpzakje maar ben in mijn enthousiasme helemaal vergeten waar deze uiteindelijk voor dient!

Het is om mijn voedseltas in of liever tussen bomen te hijsen om te voorkomen dat ik het eten met beren (onvrijwillig) moet delen.

Met beren bedoel ik: de Grizzly, Zwarte en Raccoon (een kleine maar heel behendige wasbeer)

Sponsoring

Een andere belangrijke ontwikkeling is het starten van mijn Sponsoring!

Cycling Out Of Poverty (COOP) is een organisatie die ik al sponsor vanaf mijn vorige tocht in 2008.

Vanaf het begin tot nu heb ik ongeveer €1000 voor ze opgehaald.

Nu ben ik eerder gestart en wil het doelbedrag verhogen naar nu €2250. Dit met de presentaties, maar nu ook via het internet. Daar heb ik voor deze actie een actie-website gestart samen met COOP waarmee (nu al) geld voor de  organisatie binnen komt.

De komende weken zal ik op diverse plaatsen in het ziekenhuis posters en intekenlijsten hangen waarmee de actie officieel start. http://www.geef.nl/actie/menno

De actie is al goed begonnen want een terloopse melding op Facebook heeft al gezorgd voor een mooi bedrag, dat beloofd wat!

COOP

COOP is een kleine maar succesvolle organisatie die stevige fietsen in Afrika (ter plekke) bouwt, waarmee werkgelegenheid wordt geschapen. Ook kunnen de betreffende fietsen ter plekke worden gerepareerd (Weer werkgelegenheid).

Het zijn dus fietsen die tegen de zware omstandigheden kunnen die er heersen.

De fietsen worden verkocht (voor een relatief laag bedrag) en door de verhoogde inkomsten wordt de fiets terugbetaald.

De fiets wordt voor diverse zaken gebruikt;

·      Grotere ladingen (dan lopend) naar de markt = meer inkomen

·      Goederen naar een verdere markt voor hogere opbrengsten = meer inkomen

·      Vaker goederen naar een markt per dag = meer inkomen

·      Gebruik als fietstaxi = meer inkomen

Het concept is een groot succes!

Zo groot zelfs dat er nu fietsen worden weggegeven aan kinderen!

Dit zorgt dat kinderen langer en vaker naar school kunnen. Vaak wordt er door de huishoudelijke werkzaamheden vroegtijdig met school gestopt.

Goed onderwijs zorgt immers op termijn ook voor een betere levensstandaard!

Al met al een heel goed doel om te steunen, nietwaar?

Ik hoop dat jullie willen overwegen om COOP te ondersteunen!

Vlucht terug naar huis

De jaarwisseling zal ik doorbrengen op een heel erg mooie omgeving namelijk: Valley View Room in Altos del Maria in Panama.

Gedurende 3 dagen zal ik hier verblijven voorafgaande aan  mijn vlucht vanuit Panama City, dat er 100 km vandaan ligt.

Het bestaan van deze mooie plek werd verteld door een collega op het werk die er was geweest. Het was geboekt via https://www.airbnb.nl

Nu was dit wel wat ik wilde vertellen.

Ik ben wel gespannen van wat er allemaal zal gaan gebeuren!

Ik zal erg blij zijn als ik ben geland in Prudhoe Bay.

Veel horden zullen dan zijn genomen!

1. Marleen:
    12 mei 2014
    Hoi Menno, mooi om weer een update van je te lezen. Tsjonge, wat een mooie kanten zitten er aan zo'n voorbereiding maar ook wat een ingewikkelde kanten! Goede vrienden zijn goud waard, dat blijkt maar weer. Maar ook stoer van Rieneke, die jou 'gewoon' laat gaan. Klasse hoor! groetjes, Marleen