Nog 7 maanden en “Buffalo”….

29 december 2013 - Ede, Nederland

Over 7 maanden zullen Alex en ik in Prudhoe Bay zijn, waar we onze fietsen klaar maken voor de start van onze gezamenlijke rit op 1 juli.

Er zijn vele zaken die moeten worden vervangen voor de nieuwe tocht.

Diverse spullen zijn toen bijna dagelijks gebruikt en zijn op, of niet goed genoeg voor de nieuwe tocht volgend jaar.

Buffalo…..

Een van de principes die ik wil gaan testen is een “nieuwe” kijk op kleding gedurende de intensieve inspanning.

Veel van mijn vrienden kennen het “drie lagen principe”.

·       De eerste laag houdt je droog en transporteert het zweet naar de tweede laag.

·       De tweede laag houdt de lucht vast en transporteert het zweet naar de derde laag.

·       De derde (buiten) laag is waterdicht, winddicht, ademend en houdt zo je lichaam warm.

Het grootste nadeel van dit systeem is;

Bij intensieve inspanning en kou, verminderd het ademend vermogen snel . Dit is erg oncomfortabel maar ook mogelijk gevaarlijk.

Ook zijn drie lagen zwaarder (en duurder) dan een laag en kost bewegen meer energie dan met één laag.

Het “nieuwe” systeem is één (misschien aangevuld een dunne tweede) laag.

Het Buffalo jacket is gemaakt van Pertex buitenlaag die winddicht is, maar NIET waterdicht!

De binnenzijde van het Buffalo jacket is gemaakt van een soort “teddy” / Fleece en daar schuilt het geheim!

Deze binnenste laag transporteert het water (zweet) naar de Pertex buitenkant.

Door de lichaamswarmte wordt dit transport in gang gezet / in stand gehouden!

Omdat de buitenste laag (Pertex) niet waterdicht is, is de ademende eigenschap veel groter dan bij het Gortex stoffen!

Zelfs bij zware regen VOELT het droog aan door dit speciale systeem!

Het feit dat de politie en het leger deze jassen gebruiken, zegt wel genoeg over hoe goed het moet zijn!

Er zijn vele ervaringen op de website van “Buffalo” te vinden:

Ook op YouTube staat een zeer indrukwekkende filmpje waar het systeem wordt  getest!

Laat me eens weten wat JIJ hiervan vindt?

Als ik onderweg ben zal ik de ervaringen met de jas met jullie delen.

1. Bert Leppers:
    29 december 2013