Heel vreemde weken

25 mei 2014 - Ede, Nederland

Problemen

Allereerst gaven mijn gezinsleden aan toch wel wat problemen te hebben met bepaalde aspecten van mijn reis.

Natuurlijk hebben we hier uitgebreid over gesproken.

Na enige tijd waren ze, mijn vrouw Rieneke en Esther (dochter), enigszins gerustgesteld.

Ik kon een aantal, mogelijke, problemen ontkrachten en uitleggen hoe ik daar tegenaan keek.

Natuurlijk zijn ze nog steeds bezorgd wat ik begrijp.

Spot

Een van de oplossingen die ik heb voor de zorgen van familie en vrienden (max. 10 adressen) is het gebruik van het z.g. “Spot Device”.

Hiermee heeft een deel van de familie en enkele vrienden direct toegang to de actuele verblijfsplaats  tijdens de tocht. (http://www.findmespot.eu/en/)

Het apparaat geeft regelmatig een punt op een “Google Maps” aan waardoor men altijd kan zien op de kaart waar ik dan ben (& ben geweest).

Daarnaast heeft het apparaat een functie van SOS. Als ik ECHT in de problemen zou zijn kan ik op deze knop drukken en dan wordt er een “reddingsactie” gestart (waarvoor ik ook ben verzekerd).

Ook kon ik hen ervan overtuigen dat er diverse landen wel erg negatief in het nieuws zijn. Negatief nieuws verkoopt immers het best op TV en kranten!

Ik hecht erg veel meer waarde aan de echte ervaringen van fietsers die in de landen zelf hebben gefietst!

Bijna iedereen is lovend over de diverse landen waar ik door zal komen.

Een uitzondering; Honduras, dit werd omschreven als voelbare slechtere sfeer, waarbij men zich niet altijd veilig voelde.

De afstand van El Salvador tot de grens van Nicaragua is ongeveer 130 km hetgeen in  ongeveer een dag of uiterlijk 1,5 dag te fietsen is.

Als het me echt niet aanstaat wat ik ervaar, neem ik de bus, taxi of als die er is, de trein naar de grens van Nicaragua.

Ik heb mijn familie beloofd als ik het ergens niet vertrouw dat ik dan snel afreis of direct een hotel neem.

Ook zal ik op een bepaald moment niet meer zal wild kamperen maar in hostels zal overnachten.

Alex

Verder was er afgelopen week een teleurstellend Skype gesprek met Alex.

De vriend waarmee ik vanuit Prudhoe Bay , Alaska, naar zijn woonplaats Bellingham zou gaan fietsen.

Want…..

Zijn ouders, beide rond de 90, wonen in Californië.

Zijn moeder zou in mei een hartoperatie ondergaan, zodat Alex, die daarna voor haar zou zorgen, gewoon metij begin juli met mij vanuit Prudhoe Bay naar zijn huis kon fietsen.

Maar….

Zijn moeder brak niet zo lang geleden haar bovenarm en dat moest eerst genezen voordat de hartoperatie kon worden uitgevoerd.

De geplande operatie is nu uitgesteld van mei naar juli! Nét het begin van onze gezamenlijke tocht.

Nu kun je wel voorstellen welke keus Alex had, natuurlijk zorgen voor zijn moeder.

Een grote teleurstelling voor Alex, maar ook voor mij.

Ik begrijp zijn keuze volledig!

Het grappige is dat hij die zaterdag jarig was en ik hem een pakje had gestuurd met enkele zaken die ik nodig had voor mijn tocht vanaf zijn woonplaats.
In dat pakje zaten ook enkele cadeautjes voor hem.

Megan, zijn vrouw, had het pak verstopt, maar haalde het op mijn verzoek voor de (Skype) camera. Daar kon hij de pakjes uitpakken.

Enkele "Woolpower" producten en een mooi, speciaal handgemaakt, multifunctioneel statief.
"Woolpower" is Merinowol wat uitstekend geschikt is voor buitensport activiteiten.
Een van de voornaamste eigenschappen is dat het niet stinkt bij gebruik, ook niet als je het al enige dagen aanhebt!

Alex was er erg blij mee.

We hebben na de treurige mededelingen nog gezellig gepraat.
Ook over de zaken die Alex voor mij zou meenemen en de zaken die hij nog zou regelen.
Daarvoor komen oplossingen.
Misschien komt hij naar Anchorage om me de spullen te overhandigen.
Ook zullen we nog regelmatig Skype contact hebben voor mijn vertrek uit Nederland.
We zullen mogelijk nog wel samen fietsen maar we weten natuurlijk nog niet wanneer en hoeveel.

Nog een kleine 5 weken en dan is het zover, dan vlieg ik vanuit Schiphol naar de VS!

1. Wim:
    25 mei 2014
    Het komt nu dichtbij Menno, heerlijk vooruitzicht! Succes met de laatste drukke weken.
  2. Marleen:
    25 mei 2014
    Hoi Menno, logisch die reactie van je dierbaren. Ze houden immers van je! En ze verdienen het ook dat je geen gekke dingen doet. Maar ik ben ervan overtuigd dat je op een goede, verantwoorde manier zult reizen. Dat ben je aan jezelf en aan hen verplicht lijkt me. Take care! Marleen