Guatemala

5 januari 2015 - Panama City, Panama

Guatemala

We waren met de boot aangekomen in Guatemala in Puerto Barrios, dat was onze eerste kennismaking met Guatemala.

De eerste indrukken

De eerste indruk waren veel kapotte straten met veel gaten en gravel en heel druk verkeer.

Verder was er de armoede; bedelaars, veel heel veel kleine winkeltjes en handel op de straat in kleine goederen. Hiermee bedoel ik; zakjes noten, ander voedsel, zonnebrillen, prullaria, loten etcetera.

Vele getraliede huizen en gewapende bewakers bij bijna elke winkel.

Ook waren de huizen vaak voorzien van prikkeldraad of gebroken glas op vlakke muren.

Toch had ik niet gevoel er onveilig te zijn, dat wil niet zeggen dat we ons ’s avonds op straat vertoonden.

Het kwam allemaal erg ongeorganiseerd over.

We bezochten enkele hotels en waren niet onder de indruk.

Vaak kleine kamers zonder een raam, bovendien vaak bedompt en slecht geventileerd.

Een heel slechte atmosfeer dus!

Uiteindelijk kwamen we uit in een hotel dat vroeger meer grandeur had en nu wat achterstand in onderhoud had.

Maar sfeer, dat had het wel! Krakende trappen en vloeren, die soms onder een hoek van zo’n 20% stonden.

Onze kamer was hoog en voldeed voor enkele dagen, om te wennen aan dit nieuwe land.

Aangepaste plannen

Toen we de laatste boodschappen hadden gedaan, kwamen we een Amerikaan tegen waar we veel informatie van kregen.

Onze plannen om te gaan fietsen naar Guatemala City, werd ons met klem ontraden.

De weg die we wilde rijden was gewoon erg gevaarlijk.

Er gebeurde dagelijks ongelukken waarvan vaak met dodelijke afloop.

Zoals al eerder beschreven namen we dus de bus.

De aankomst in Guatemala stad was ook nogal chaotisch.

Guatemala City

In Guatemala hebben we enkele leuke dagen gehad waarbij ik enkele souvenirs kocht en voor mijzelf een schilderij van een

kolibrie bij een bloem kocht en dat in een plastic koker opstuurde naar huis.

Deze is inmiddels aangekomen!

Guatemala City uitfietsen

Toen we enkele dagen later de stad uitreden, was ik bijzonder blij met mijn GPS.

Deze liet haarfijn zien waar we waren en hoe we de weg moesten volgen om de stad uit te komen.

We reden van 1500 meter eerst wat op en neer door enorm druk verkeer dat vaak stilstond.

Later kregen we nog enkele pittige hellingen te verwerken waarbij het vrachtverkeer flinke zwarte rookwolken onze kant uitbraakte!

Maar op een gegeven moment reden we wel naar beneden en konden we lekker opschieten over een redelijk goed en later zelfs heel goed wegdek!

De weg naar El Salvador

De kustweg naar El Salvador was goed te rijden met matig steile hellingen en relatief weinig verkeer.

Vaak konden we genieten van de vulkanen die in een rij naast elkaar stonden en hoog boven het landschap uit toornden!

Een heel imponerend gezicht!

Er waren vele suikerrietvelden die net werden gerooid.

Dat gaf wel meer vrachtverkeer op de weg, maar in het algemeen was het rustig op de weg.

De laatste nacht in Guatemala

We hadden wel wat meer moeite om een overnachting te regelen voordat we El Salvador in kwamen.

We waren gestopt bij een restaurant langs de weg.

Hier vroegen we de vrouw ter plekke (althans, het vragen liet ik aan Tanja over) of we misschien de nacht konden door brengen

bij het overdekte deel van het (verder lege) restaurant.

We kregen de indruk dat het (uiteindelijk) geen probleem was.

We waren blij, want het was een vermoeiende dag geweest.

We namen wat te eten van het restaurant en gaven een goede tip.

De volgende ochtend kregen we een ontbijt en ook daarbij hebben we een goede tip gegeven.

Toen we weg reden kwam de vrouw opeens met een bedrag (dat je normaal hier voor een hotel betaald).

We hebben haar de helft gegeven en zijn gewoon vertrokken.

De vrouw was gewoon onbeschoft. Eerst vragen we of het wat kost om te kunnen overnachten.

Vervolgens komt mevrouw opeens met een hoge prijs voor de overnachting.

Die overigens ook weinig faciliteiten heeft, dus de prijs niet rechtvaardigt!

Het beeld van Guatemala

We hadden een goed gevoel over Guatemala, maar het eindigde wel een beetje met een kater, na deze ervaring!

De rit naar de grens was ongestoord en na nog enkele foto’s van de vulkanen en de

uitgebreide suikerriet velden, zijn we de grens van El Salvador overgestoken.